Kerajaan Banjar Virtual

Kada Ulun Biarakan Budaya Banjar Hilang di Dunia

Sambal Goreng Pakasam

Posted by Anak Sultan pada April 2, 2007

Pakasam..mmm…nyamannn…sedap…

Lauk khas dari banua Banjar lainnya adalah pakasam, istilah pakasam ini mungkin berasal dari rasanya yang agak masam asin. Bagi orang Banjar makan dengan lauk pakasam ini merupakan kenikmatan yang tidak akan bisa digantikan walaupun makan di luar negeri sekalipun. Pakasam mempunyai rasa yang khas, sama seperti kalau kita makan ikan kering atau mandai.

Proses pembuatan pakasam ini sangat mudah, meskipun begitu banyak juga orang yang kurang tahu cara membuatnya sebab banyak pakasam sudah tersedia di pasar tinggal digoreng saja di rumah. Pakasam bisa terbuat dari ikan sepat atau ikan papuyu (betok). Pertama-tama ikan disiangi (dibersihkan sisik dan isi perutnya) setelah itu dicuci sampai bersih, kemudian ikan ditabuhi garam, banyaknya garam secukupnya kalau kebanyakan malah membuat pakasam menjadi terlalu asin. Maka tahap pertama sudah siap, yaitu ikan yang digarami tadi.

Tahap kedua ini yang membedakan pakasam dengan ikan kering, pada tahap ini beras disangrai (goreng kering) sampai agak masak berwarna kuning ada juga yang ditambahkan kunyit supaya kuning. Setelah beras sangrai tadi siap, ditumbuk sedikit tetapi jangan terlalu keras seadanya saja sehingga masih ada butiran-butiran berasnya. Beras sangrai dan ikan yang sudah digarami tadi dicampur lalu diaduk-aduk merata, maka jadilah iwak pakasam.

Untuk membuat sambal goreng pakasam dibutuhkan:

Bahan : iwak pakasam sapat atau papuyu

Bumbu : bawang merah, bawang putih, lombok merah/hijau, minyak goreng

Cara membuat :

  • seluruh bumbu dirajang tipis-tipis
  • panaskan minyak goreng
  • tumislah semua bumbu tadi
  • kalau dirasa bumbu sudah agak harum segera masukkan iwak pakasam
  • goreng sampai masak
  • sambal goreng pakasam sudah siap dihidangkan untuk makan pagi, siang, malam🙂

Pakasam paling enak dimakan dengan nasi yang panas ditambah teh manis panas..umayyy mancium baunya haja taliur apalagi umpat mamakan…lezzaaatt🙂

pakasam.jpg

Kada Ulun Biarakan Budaya Banjar Hilang di Dunia !

23 Tanggapan to “Sambal Goreng Pakasam”

  1. M.bachtiar said

    Huui, sanang hati ada nang mamuat masakan banjar, tarus haja tampilkan jenis masakan nang lain, budaya banjar kada hilang mun masih ada makanannya..hi..hi
    viva urang banjar, waja sampai kaputing…dalas hangit..

    Ulun
    MB

    hehehe..pokoknya mun masalah makanan kada kalah bubuhan kita, handak nak basanga, bapanggang, bakuah, lengkap ada kada hilang di dunia rasa nyamannya🙂

    • Cicit-Tukacil@Achil said

      Pekasam leh…di siya kami manyambat ” IWAK WADIK ” pakachil…ai

      Saja nyaman lah… suwah jua kah makan ” MANDAI TIWADAK “…..

      • Cicit-Tukacil@Achil said

        Saja bujur lah… ulun wahine maadam bagawe di bumi Kuwait… baistilah mambawa wadik ulahan mama….nyaman…

  2. irum said

    ayuhaaaaaa……..masakan banjar….ulun hadangi resep masakan banjar nang lain. ulun katuju bamasak. amun handak bulik ka banjar jauh banar….jadi kalau rindu banjar bamasak makanan banjar haja sambil mangganang lawan bapijim mata serasa duduk dikelotok di pasar terapung……

    nah pas tu gasan urang banjar nang jauh merantau, kaina dibuatakan lagi resep nang lain supaya tambah kaganangan.

  3. irum said

    pa……..

    nang kaya apa nih…dimana ulun mancari papuyu lawan sapat disono…….bisakah diganti lawan iwak nang lain? apalagi mandai………….
    pian ini dasar jua………ma ulah takacar liur ulun haja….

    mandaaaaaaaaaaaaaai………

    hehehe cobai aja eksperimen pakai iwak laut siapa tahu mau jua jadi pakasam lumayan mengobati kaganangan…tapi mun mandai kadada gantiannya am hehehe

  4. Puat said

    saya tertarik dengan web ni..sebab saya juga keturunan banjar (khalwa) jika salah ejaan tolong betulkan. saya adalah generasi ke 3 di Malaysia yang mana asal datuk saya ialah Banjarmasin, tapi saya tak tahulah daerah mana.
    macam pakasam, di Malaysia lazimnya kaum banjar ma ulah “wadi'” (wadik). ikan sapat/puyu atau tilapia nyaman jua diulah wadi. cumanya wadi hingkat disimpan batahun-tahun jika wadah menyimpannya di tutup rapat-rapat.

    di sini saya sertakan bahan ma ulah wadi.

    1.Ikan sapat/puyu/tilapia
    2.Ikan disiang buang kepala, parut(perut) dan darah di celah tulang dalam parutnya. siripnya jangan dibuang.
    3. Basuh ikan hingga langis (bersih) dan teeskan setumat.

    bahan wadi:
    1. beras jawi disanga hingga kakuningan dan ditumbuk hingga lumat
    (kada macam pekasam, hanya di tumbuk angkal-angkal)
    2. Garam kasar, asam keping , sedikit gula.

    cara ma ulahnya:
    1. balang kaca/ pelastik yang bertutup.
    2.mulaan masukkan garam kasar agak-agak 1/2 inci ke dalam balang
    3. kemudian masukkan ikan dan susun rata di atas uyah tadi.
    4. masukkan beras sanga yang ditumbuk tadi berserta 1/2 asam kaping . kemudian masukkan garam kasar lagi di atas ikan tadi anggaran 1/2 inci, dan susun ikan lagi di atasnya sehingga rata dan ulangi langkah di atas sahingga panuh balang tadi.
    5.katup balang tersebut dan dilapisi karung plastik dan diikat gelang getah di atasnya. (untuk menghindarkan di hurungi lalat).
    simapan di tempat tertutup dan boleh di masak selepas lebih kurang 2 atau 3 minggu di simpan.
    5.kalau pekasam jika handak dimasak kada payah dibasuh, amun wadi mestilah di basuh bersuh dahulu.
    6.kalau digoreng, apinya hendaklah sederhana.

    *masa ma ulah wadi tadi gula nya jangan banyak. jika ukuran satu balang jajan gula-gula biasa gula untuk wadi sasudu makan mayu dah. jika talabih gula bila di goreng ikannya nanti jadi hirang sangat.

    Resepi Wadi’

    (A) Wadi Hampalam Anum (wadi mangga muda)
    1.ikan wadi’
    2.hampalam anum(muda) sebiji di cincang dan dihiris halus (kada kira hampalam apa pun kacuali (kuinin dan macang)
    3.cabai perawit (cili pipit/cili burung) 10 biji,di hiris halus. amun handak sunging talinga banyaki pang.
    4.bawang halui 5 biji.di hiris
    5.bawang puteh 3 biji.di hiris
    6.minyak masak 3 sudu makan

    [cara ma ulah]
    wadi di goreng huluk hingga agak-agak garing di angkat.
    tumiskan bawang hingga naik baunya dan masukkan hampalam muda yang telah dicincang dan di hiris halus berserta cabai tadi.
    masukkan ikan yang telah di goreng tadi hingga semua bahan tadi sebati. masukkan secubit gula dan perasa sedikit berserta 5 sudu makan banyuk.
    anggaran kering sedikit banyuknya angkat lah lauk tadi.

    ** sedap dimakan tetangah nasi pun panas.
    sekian untuk kali ini, jika ada yang berminat saya akan berikan lagi resepi untuk memasak wadi. selamat berpuasa

  5. Darun said

    bilang ramie bila ada blog hagan banjar ka ini..kami di Msia bilang 100% menyokong banar…saja bujur
    -Kada Ulun Biarakan Banjar Hilang di Dunia !

  6. rience said

    ulun pernah memvarisikan pakasam ini, jadi iwaknya di ganti lawan hayam, tapi di sanga biasa haja, jadi nang kaya’ ayam goreng kremesnya urang jawa tapi ini lebih nyaman lagi….

  7. Qq said

    Assalamualaikum………….

    Alhamdulillah himung hati rasanya sampai ka web nangini, artinya hidup jua toh urang Banjar di internet, kada katinggalan wan urang. Tapi tolong pang resep masakan Banjar-nya ditambahiakan, nyaman tambah dikenal sejagad raya, khan banyak jua lo urang Banjar nang melanglang buana ka banua urang jadi nyaman jua mun handak bamasak masakan banjar kada salang bataleponan dahulu ka banjar, kaya ulun ni nah, macari resep wadai 41 liwar ngalihnya…

    Makasih sebelum dan sesudahnya,

    Wassalam…

  8. ira said

    Lapaaaaaar..he5

  9. Abu Rosyid said

    Assalamu’alaikum w.w.
    Buat urang Banjar sabarataan
    Lam kenal dari ulun, orang Jawa nang lagi belajar basa Banjar…..
    Ulun di Jogja, sering makan makanan Banjar di wadah Hj Irus
    di daerah Gejayan Jogja
    Nang paling ulun sukai adalah Patin bakar lawan sayur asam plus sambalnya ma..ae…pedasnya…..hot..hot…..pokonya mak nyus…
    Klo ikan bakar memang Banjar jagonya…..
    Wassalam w.w.
    Abu Rosyid

  10. budimeeong said

    pakasam dicampur wan bawang basanga bistu nasinya lakatan balamak, makanya baisukan….buuuuuuuuuuuuuih nyaman tupang,,,,kada ingat lagi tulak bagawi…huhu…salam kenal gasan tukang pakasam…hehehehe

  11. suzann90 said

    hmmm,,, jadi laperrr,,,
    makanan kesukaan tuhhh,,,,
    mau ikut gabung donk d’link yah,,,
    http://suzann90.wordpress.com/

  12. alhamdulillah nyaman tu pang

  13. ncawz said

    maaaeeee aee……asa bliuran mmbacanya nch ?!!
    magin ae mun mliat pakasam dhadapan muha…bsa kda thu lg wan higa mahiga.

  14. Bayu said

    dasar bujur pank pakasam itu nyaman…
    Buktinya adalah kawan abah uln yg dari singapura betambah tiga piring nasi gara2 iwaknya pakasam

  15. Yusmi said

    aduhai nah menunya siang kaya ne…..titikan tupank gkgkkkg

  16. aby said

    Nyaman wadi nih…. ndahuluk nenek selalu baulah kadak samak pakasam yang urang lain baulah… wadi banjar juak nang nyaman nyak….

  17. Irham said

    mun baulah kolak wadi nangkaya apa. Tetangga ulun kanyamanan. Mun inya makan lawan garih harwan, dikuahi banyu teh atau dikacaki wan sumangka. mun makan kaya itu inya kada pinandu lagi wan mintuha lalu.

  18. hielal mama syifa said

    pas banar ulun lagi mencari resep masakan iwak wadi, rasa dulak haur disanga haja…hehhe
    makasih buat puad resep wadi ampalamnya

  19. dewi said

    uma nyaman na iwak pakasam, sa handak jd na

  20. pasifo98 said

    Reblogged this on amrillmartapuraa and commented:
    Add your thoughts here… (optional)

  21. Hi my friend! I want to say that this article is amazing,
    nice written and come with approximately all significant infos.
    I would like to look extra posts like this .

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

 
%d blogger menyukai ini: