Kerajaan Banjar Virtual

Kada Ulun Biarakan Budaya Banjar Hilang di Dunia

Surat Wasiat Sultan Adam Untuk Pangeran Hidayatullah

Posted by Anak Sultan pada Februari 13, 2008

surat-wasiat.jpg

Naskah Asli tersimpan baik oleh Ratu Yus Roostianah Keturunan garis ke-3 / cicit dari Pangeran Hidayatullah

Surat diatas merupakan tulisan tangan dalam huruf arab berbahasa Melayu Banjar.

Terjemahan :

Bismillahirrahmannirrohim

Asyhadualla ilaha ilalloh naik saksi aku tiada Tuhan lain yang di sembah dengan se-benar2nya hanya Allah

Wa asyhaduanna Muhammadarasululloh naik saksi aku Nabi Muhammad itu se-benar2nya pesuruh Allah Ta’ala

Dan kemudian dari pada itu aku menyaksikan kepada dua orang baik2 yang memegang hukum agama Islam yang pertama Mufti Haji Jamaludin yang kedua pengulu Haji Mahmut serta aku adalah didalam tetap ibadahku dan sempurna ingatanku.

Maka adalah aku memberi kepada cucuku Andarun bernama Pangeran Hidayatullah suatu desa namanya Riyam Kanan maka adalah perwatasan tersebut dibawah ini ;

Mulai di Muha Bincau terus di Teluk Sanggar dan Pamandian Walanda dan Jawa dan terus di Gunung Rungging terus di Gunung Kupang terus di Gunung Rundan dan terus di Kepalamandin dan Padang Basar terus di Pasiraman Gunung Pamaton terus di Gunung Damar terus di Junggur dari Junggur terus di Kala’an terus di Gunung Hakung dari Hakung terus di Gunung Baratus, itulah perwatasan yang didarat.

Adapun perwatasan yang di pinggir sungai besar maka adalah yang tersebut dibawah ini;

Mulai di Teluk Simarak terus diseberang Pakan Jati terus seberang Lok Tunggul terus Seberang Danau Salak naik kedaratnya Batu Tiris terus Abirau terus di Padang Kancur dan Mandiwarah menyebelah Gunung Tunggul Buta terus kepada pahalatan Riyam Kanan dan Riyam Kiwa dan Pahalatan Riyam Kanan dengan tamunih yaitu Kusan.

Kemudian aku memberi Keris namanya Abu Gagang kepada cucuku.

Kemudian lagi aku memberi pula suatu desa namanya Margasari dan Muhara Marampiyau dan terus di Pabaungan kaulunya Muhara Papandayan terus kepada desa Batang Kulur dan desa Balimau dan desa Rantau dan desa Banua Padang terus kaulunya Banua Tapin.

Demikianlah yang berikan kepada cucuku adanya.

Syahdan maka adalah pemberianku yang tersebut didalam ini surat kepada cucuku andarun Hidayatullah hingga turun temurun anak cucunya cucuku andarun Hidayatullah serta barang siapa ada yang maharu biru maka yaitu aku tiada ridho dunia akhirat.

Kemudian aku memberi tahu kepada sekalian anak cucuku dan sekalian Raja-raja yang lain dan sekalian hamba rakyatku semuanya mesti me-Rajakan kepada cucuku andarun Hidayatullah ini buat ganti anakku Abdur Rahman adanya.

Tertulis kepada hari Isnain tanggal 12 bulan Shofar 1259

Kada Ulun Biarakan Budaya Banjar Hilang di Dunia !!

105 Tanggapan to “Surat Wasiat Sultan Adam Untuk Pangeran Hidayatullah”

  1. nalagaring said

    he eh lahay….

  2. cinbi said

    iah…ikam jaga baik2 budaya banjar,lam kenal yah..

  3. takutancecak said

    wasiat ini manjadi pokok parkara parang banjar karena yang kada di taati walanda sahingga gajolak dari masyarakat…
    hidup banjar

  4. rasyid said

    salam sabarataan
    ulun handak minta ijin mangutip tulisan pian sual
    Surat Wasiat Sultan Adam Untuk Pangeran Hidayatullah
    hagan ulun andak di situs ulun
    nama panulisnya ulun buat jua
    atas parhatiannya tarima kasih

    gula gula, galapung galapung
    biar kada bakula asal sakampung
    (PALUI)

    • Ishak said

      kilir2an sibanyu matak,patah jua si kayu jatik,walau kita kdk bakulak,nang panting kita sehatik.dari ishak albanjary banjar dali sumatra utara,penyiar lagu2 banjar di radio sar fm serdang bedagai 10,9fm,begawik di dinas bina marga sergai

      • cicit-Agundai-Pialing said

        Salam la;
        Ako ni urang Selangor Malaysia…Umai lah Ishak kamana mana leh ikam mang godak situs urang… salam jua dari ako…Ishak amun ako kada suwah batamu lawan ikam ako suwah mandangar panderan ikam di radio wayah ako balalah ma-ilangi kulaan ako di Paluh Kurau ( Batang Sarai), Hamparan Perak, Deli Serdang…

      • Rahadian umpat baandak said

        to cicit: awak dari selangor,,tapi tulisan awak mirip urang barabai,,apa kah mungkin ada terjadi kesamaan bahasa? terima kasih

        to ishak: aq lagi nyari2 lagu banjar neh,,boleh lah aq minta petunjuk dimana mendapatkannya? tarimakasih banyak

      • Cicit-Tukacil@Achil@Agundai said

        Salam la Rahadian;

        Paninian ulun awan abang nya badua badangsanak haja di Malaysia…ngaran hidin Halimah Tukachil…hidin ada ai dangsanak nang bagana di Pantai Hambawang…ngaran abang hidin nang di Pantai Hambawang Karjah Bin Tukachil @ Kachil… paninian ulun maninggal tahun 1994 pada umur 94 tahun di Selangor Malaysia…ada ba lima lagi bagana di sakitar Medan Sumatera Utara…

        Amun di rumah basa banjar haja di guna… ya am kaitu pang…

      • ishak said

        wassalam gasan andika la mahaflah ulun hanyar merespon soalnya ulun wayahni bayak kesibukan,nipun ulun menyawatkan waktu ulun gasan beberitaan gasan dangsanak seberataan,wassalam dari ulun ISHAK/MAS ALBY(MAS ALBANJARY hiyawan ulun di stasiun radio sar fm wan di radio sergai fm)

  5. nah arti na kan didalam surat wasiat sidin tuh tatulis sidin kada kada ridho dunia akhirat seperti dalm kutipan nih nah “Syahdan maka adalah pemberianku yang tersebut didalam ini surat kepada cucuku andarun Hidayatullah hingga turun temurun anak cucunya cucuku andarun Hidayatullah serta barang siapa ada yang maharu biru maka yaitu aku tiada ridho dunia akhirat”

    artinya cucu sidin nang pagustian fnk kaya hapa ????

    takutan lun nah,,klo2 sidin kada ridho……hanya allah taala yg tau

    • palui said

      Gusti Andarun atau Pangeran Hidayatullah pada bulan September 1859 telah dinobatkan rakyat Banua Lima sebagai Sultan Banjar. Pelantikan tersebut setelah pembuangan Pangeran Prabu dan Pangeran Tamjidullah ke Jawa. Penabalan tersebut telah disetujui oleh semua rakyat Banjar baik nang bagana di banua Lima maupun di luar Banua Lima.

  6. Pangeran Yusuf said

    Terimakasih kepada Sdr Ersa atas dimuatnya tulisan saya mengenai Sultan Hidayatullah, dan juga atas tangapan-tangapan yang masuk.
    Saya sebagai salah seorang turunan beliau masih mempunyai banyak tulisan2 maupun peninggalan2 yang mungkin dapat menambah wawasan kita.
    Untuk berkomunikasi dengan saya silahkan kirim email ke pangeranyusuf@yahoo.co.id.

  7. Antung Amrullah said

    Membaca tentang silsilah turunan anak sultan. Aku jadi tertarik untuk mengetahui silsilah keturunan Pegustian.

    Aku saat ini tinggal di Balikpapan sejak usia 3 tahun, sehingga kurang mengetahui tentang silsilah keturunan Pegustian Kalsel.

    Mohon bila ada yang mengetahui dan memiliki daftar sulsilah turunan Pegustian bisa di E-mailkan ke : suksesi2005@yahoo.com.

    Terima kasih

    Antung Amrullah

  8. rahmat "anto" ariyanto said

    sudah lawas banar, kada update, payah lalu, pantasai bloknya kusung,

    cari berita tu yang hanyar_hayar punk,..

    salam gasan bude ninis sama bunda aisyah,..

    cup_cup ah.. ah.. ah..

  9. RADIOKITA said

    WAHHH..bagus site nih..banyak infonya…

    salam drp:
    Putera Idris

     
     

  10. ibnubanjar said

    ass, alhamdulillah batamuan jua akhirnya.. ulun lawas banar mencari blog banjar banua kita, salut dgn pian yang berkhidmat untuk eksisnya blog ngini.
    Ulun ingin berbagi jua dengan kawan2, mun berkenan http://www.ibnubanjar.wordpress.com
    >ibnusina bjm >wss

  11. Lanjutkan perjuanganmu…

  12. hafidzi said

    saya sangat mendukung blog anda…..jangan biarkan budaya kita hilang kada karuan. sualnya buhan kakananakan wahini kada ingat lagi wan kuitan bahari…:)

  13. zulfaisalputera said

    Terus gali dan cari naskah-naskah kuno dan bersejarah bagi pertumbuhan dan perkembangan Banjar, baik sebagai sebuah situs geografis maupun situs budaya.

    Sukses buat sampeyan! Teruslah memelihara sejarah dan adat istiadat Banjar.

    Tabik!

  14. Teddy R said

    umay ay… pabila me-update pulang?
    lawasnya pang…
    sorang ka ay katuju banar, pa lagi kisah2 sejarah banjar
    napang disakulahan haja kada tapi dikesahakan
    (gurunya kada tahu jua kalu lih ;P)

    lwn umpat batakun pang.. adakah forum urang banua kita ini??
    handak umpat mahodeng nah..🙂

  15. Ui kanda sultan.. alhamdulillah pian tetap exist kawa ma update blog di sela kesibukan pian. lebih baik lambat ma update dari pada kada lalu, kayak ulun neh hehe.. Mudahan banjar aman santosa di bawah naungan Allah..
    Wassalam

  16. ifhan said

    umaay lengkapnya situs pian ne lawan kebudayaan banjar… salut ulun…

  17. anty said

    alhamdulillah…uln bahagia bnr, msh banyak nang peduli wan budaya banjar. Subhanallah, budaya banjar bungas banar!!

  18. Budi said

    Assalamualaikum wr wb
    Mohon izin mengutip foto surat wasiat Sultan. Sumbernya tetap ulun muat. Terima Kasih.
    Wassalamualaikum wr wb

  19. anas said

    salut ulun 2 pian ni.byk info ttg kerajaan banjar dr blog pian ni.mampir jua ke blog ulun.ditunggu lho……….

  20. Syam Jr said

    Assalamu’alaikum Wr.Wb.
    Umpat ba-elang cu-ai, ba-elang jua pian ka-tunkaran ku. Siapa tahu pabila pabila tadapat di sungai rutas, sungai salai atau cintapuri. Nah ujar habar rami banar urang ba-kabun sawit.Handak jua-ai aku umpata ba-kabun sawit asan paninggalan anak cucu suoaya kada katinggalan kaya urang wayah ini di tanah melayu nang higkat menyakulahakan anakny sampai ka lundun. Jadi bujur haja ma-haragu budaya sa-urang, tapi ambil jua nag baik-nya matan subarang. Nah terima kasih cu-ai, ba-elang panilakah ka-tungkaran-ku, kita ba-papatuh-an barang.

  21. hamsi said

    tulisan sangat menarik, membuka dan memperluas wawasan tentang sejarah Banjar.

  22. fauzyahmad said

    sip,,,, tu ….. tarusakan ja lah, supaya kakawalan tahu jua wan sajarah kita…..

  23. Dear mebers;

    Actuallyb I wanted to make a new item,but I don’t know how.
    The website of KITLV ( http://www.kitlv.nl )has put 30.000 new historical pictures online.In a few time the other 30.000.
    I have found a 2nd picture of the son of Sultan Adam Alwatzikubillah of Banjarmasin.Search there for “Soeria Winata”. This very sharp picture of the former regent of Martapura(yaken in 1873)is very unique.
    I am married with a direct descendant of Sultan Adam Al. :Gusti Yulianitha binti Gusti Uster.
    You also are a bit keturunan Sultan?If you look on that KITLV site you can also look for Banjermassin,Banjarmasin,Bandjermassin,etc. to find more B. pictures.
    All info from you is welcome.
    Do you think,that it is good,that Bupati Ir. Gusti Khairul Saleh of Banjar is now the Calon-Sultan of Banjarmasin?I am looking for adress,etc. of Gusti Johan Syah;grandson of the last prtender-Sultan of Banjarmasin:P)angeran Muhammad Arsad.

    Hormat saya:
    DP Tick gRMK
    secretary Pusat Dokumentasi Kerajaan2 di Indonesia “Pusaka”
    Vlaardingen/Holland

    • there is many history from “kerajaan banjar”, but my sugestion is better you can go directly to banjarmasin for collect or what ever you say “historical of kerajaan banjar”. and many thank’s for doing to overcast my land-history. best regard your arround.-

  24. Nasyarobby NP said

    Assalamualaikum…
    Umpat betakun…
    Pian ada membahas soal mamanda lah…
    Soalnya dulu ulun pernah maen jadi harapan I waktu main mamanda…
    Tapi sudah kada ingat lagi lawan lagunya yang didendangkan waktu melapor lawan raja…
    Makasih banyak…
    Wassalam..

  25. saiful said

    salam,semua. harap kalian dapat siarkan mengenai susur galur raja-raja banjar dan juga kaum kerabatnya yang berhijrah ke malaysia. Saya ini baru saja hendak mengenali lebih dekat warisan keturunan saya…kerana ayah saya orang banjar. Tapi saya tak bisa bersurah banjar. Memang sedih jika bahasa keturunan ini pupus satu masa nanti. Harap kalian dapat memberi infomasi mengenai kamus banjar.kalau sudah dibukakan,amat mudah pada kami generasi muda dimalaysia untuk mengenali budaya asal usul keturunan kami.

    salam ukhuwah dari malaysia.

  26. eko9 said

    ayo sama-sama kita majukan budaya kita…
    oh ya… blog ni kulink… ya?

  27. SIPUT said

    aku rasa aku ada tapalit keturunan tuh…aruah ayah kok nyambat…raja banjar bahari bubuhan nyak…tapi akok was was…

  28. hymunk said

    salam kenal nah dari ulun…mari kita lestarikan budaya banjar..

  29. yoni albanjari said

    ass wr wb…
    allhamdullillah mudahan haja nah kita sabratan kumpak wan akur2nya jgn bacakut lagi cari nang bamanfaat dan mudahan kampung kita diridho allah swt….sadih banar kita ini kalu mandangar bubuhan bacakut……amun bujur kd papa pang ….amun salah pang…(tamandam….satumat)…..ayu..ja….salam aja dari ulun urang nang bungul…mohon nasihatnya…wan nang bisa ..mamadahi…kalu taumpat jadi pintar..aminnn…..wasallam..

  30. iRieL said

    Salut lawan pian.. informasi sangat membantu.. (gasan nang haus sejarah banjar)
    Mudah2an masih banyak bubuhan Banua nang masih peduli lawan kebudayan Banjar..
    Lanjutakan postingan..

    urangbanuadirantauurang..

  31. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh…

    UmPaT BaPaNdiRaN JuA NaH….
    KaYa Ap KkNaKaN WhNi Kd TaHu LwN SeJaRaH..
    BaKaLiKiR HaJa Kd Tp BiSa ApALaGi TaNtAnG SaJaRaH…

    SiUr RaGuNg UmPaNnya LaLaT….
    ………
    TaRuSaKaN Ha PaNtUnnya….
    hE…He…

    Wassalam…….

  32. Ramdan said

    Jarang jarang ada org yang peduli lawan budaya bANjar
    Salut buat blog ini…
    Salam dari Kawan lawas …

  33. nashar said

    Salam boleh izin masukkan link pian ke blogku?
    http://nashararchitect.blogspot.com

    terima kasih…

  34. Terima ksh,tarusakan hajalah perjuangn u/m’lestarikn budaya kt,walau jauh di subarg selat makassar tetap monitor kampung saurang,slm gasan urg di simpg datu sanggul tatakan rantau

  35. Anton said

    Moga budaya kita tidak hilang tergerus jaman. Salam kenal dan tukeranlink yuk?

  36. Ramdan said

    Kenapa Blog ni kada di update lagi?
    kada di urusi lagikah ….
    Udah hampir 10 bulan …

  37. erfani said

    ulun sebelumnya mohon maaf kalo ulun umpat mengopy ampun pian tah karena ulun rancak bajalanan ke blog2 urang kadada lagi nang tentang sejarahnya saurang, wan agar kakanakan wayah ini ingat wan sejarah kutanya saurang lah, blog pian mantap banar tah

  38. galuh sari said

    apik banar lah website pian ni… bagus lah menjaga kelestarian adat sorang jgn sampai hilang di taguk si palui😉
    kena biar tahu anak cucu wan adat Banjar…

  39. […] Surat Wasiat Sultan Adam Untuk Pangeran Hidayatullah […]

  40. jimmy said

    Ulun handak banar malihat Lambang Cap KERAJAAN BANJAR yang bahari tu kaya apa ? jaka kawa tu pian tampilakan lambang kerejaan tu dihalaman muka…! Trima kasih

  41. Fahriansyah said

    Kta smua manusia saudara, ada saudara seagama, saudara sebangsa.. apapun ngaran na ttp jua rsa prsaudaraan sesama manusia jgn hlg.. mka dri itu identitas kta kda blh hlg.. ingt Bhinneka Tunggal Ika.. kta Indonesia, tp sbgai Putra-Putri Banjar identitas jgn hlg.. tnjkkan bhwa ank2 Bnjr Bebudaya.. jd spkt bnr ulun mun Banjar kda blh hlg diDnia ne.. wass.. bubuhan..

  42. bakumpai said

    handaklah badiri pulang karajaan banjar?!
    Aku mandukung haja!!

    • ishak said

      inggih ulunpun dintu jua mun kawak kita banjarnih hudah wayahnyak menunjukkan balang kita keseberataan urg2 di indonesia biar kita kadak di jangkali mun kawak bukan kerajaan nang bediri tapi negara kesatuan banjar jaya,amun kawak bujurkan,oke

      • ozilla said

        ass.wr.wb. kawa ae bediri negara kesatuan banjar/kalimantan. tp tunggu 4 periode lagi itupun setelah papua n aceh sdh merdeka

  43. aditiyakarisma said

    gw juga punya tuh cerita rakyat sumatera selatan…, see more http://commentnews.wordpress.com/2009/06/07/ratu-diningrat-joko-atmojo/

  44. Ricky said

    Aku bersukur & bangga lahir sbg urang banjar,skalipun aku wahini di rantau urang,aku ingin kejayaan kerajaan banjar bisa dikenal di nusantara & menjadi bagian sejarah di sekolah yg mampu menandingi hegemoni jawa

  45. Ipink said

    Jika memang gusti yulianitha disini adlh alumni ikip yogya, salam dari saya teman kuliah di cilacap jateng. Apa kabar yuli ? Salam dari teman2 juga.

  46. Ishak said

    wajak sampai kaputing,hagan kawan2 seberataan jgn kalumpananlah awan semboyan kita nih,ulun adalah urg banjar nang beganak di kabupaten serdang bedagai,ulun begawik di dinas bina marga sergai wan ulun adalah penyiar lagu2 banjar di radio sar fm di gelumbang 107,9Mhz,salam kekeluargaan hagan kt seberataan urg banjar di mana haja beganak,mun hdk bekirim salam,data2 tentang banjar kirim ke E maiL ULUN,OKE(ishakiis78@yahoo.co.id)ulun hadang info dari galuh wan utuh seberataan.Wassalm dari ulun ISHAK

  47. uma ai … unda terharu malihat semangat bubuhan banjar yang ada disini

  48. salman said

    sasama anak Banjar, lun umpat mandukung “kita palihara budaya Banjar”….

  49. husnul said

    umpat batakun parihal surat wasiat yang menyambat akan ngaran ngaran dari pada ngaran kampung kampung yang tasurat dalam surat itu adalah bujur adanya atau sudah di tafsirkan lawan kaadaan ngaran kampung wayah hini, sakadar batakun haja, gasan penggalian kisah yang bujur lawan gasan sharing lawan kakawanan kena. nangkaya ngaran riam kanan, rian kiwa, tapin, desa balimau lawan lain lain ….

    karena ulun jadi meraba raba ai jadi ngaran kampung kampung dahulu di tahun 1200 nangkaya itu adanya.

    tolong dijelaskan lawan ulun yg awam ini

    terima kasih

    • Assalamualaikum wrwb.
      Inggih, kaya itu isinya kada yang dirubah. Takut pabila dirubah. Kai ulun Pr. Sadibasyah pernah thn 1974 melegalisir keabsahan surat wasiat itu (bermaterai pula)…..salam

  50. Andin Syamsir said

    Sanang banar hati membaca tentang surat wasiat Sultan Adam untuk pangeran Hidayatullah jadi kita tahu jua tentang juriat Sultan Adam dan cucunya amun kada kita kada tahu, maklum sudah lawas maninggalkan banua di Murung Keraton Martapura mencari hidup dibanua orang di Balikpapan cagar mambari makan anak bini.

  51. Trims infonya
    http://boeangsaoet.wordpress.com

  52. Dayak said

    aku mndkng banar palastarian budaya banjar!

  53. nuri said

    maaf ulun tanya tidak tahu menahu tentang sejarah banjarmasin tapi abah ulun bernama zainal abidin tinggal di candi jawa timur katanya si masih kerabat pangeran hidayatullah tapi ulun tidak tahu persis sempet juga nyebutin martapura kuin cuman itu yang ulun tahu mohon petunjuknya ya kalo tahu tx.

  54. sinha moca said

    bahasanya haratnya lah basa bubuhan datu bahari….tapulilit membaca wan mamahaminya, tapi aku salut nah budaya kita dasar harus dijaga pang

  55. yogi said

    mohon maaf sebelumnya saya punya kakak ipar katanya keturunan dari asal nya, adalah pangeran hidayatullah yang mengungsi ke jawa, dan yang ibu ratu Yus Roostianah itu adalah sepupu bapak kaka ipar saya yang dulu, meminjam stempel dan atribut kerajaan dari bapaknya kakak ipar saya, yang sekarang tinggal di subang. mohon maaf kalo crita dari saya tidak berkenan dihati anda sekalian,
    untuk pemberitahuan istri saya juga orang banjarmasin

    • palui said

      Mohon stempel dan atribut peninggalan Pangeran Hidayatullah dapat disimpan di Museum Kalimantan Selatan atau di keraton Banjar yang baru yang bakal di bangun oleh gubernur Kalsel.

    • neng tantie said

      sangat betul…. dari mang ooh putranya aki rosyid di gang panglejar subang… ratu iyus meminjamnya dari nenek embi…. tapi sampe sekarang tidak dikembalikan…. sampe lukisan pangeran hidayatulah waktu itu juga ada yang pinjam tp dia balik lagi karena tidak kuat membawanya katanya berat sekali…. surat wasiat , stempel kerajaan dipinjam oleh ratu iyus….

      • Dadang Hikmat said

        Ass. Salam jumpa, saya putra terkecil ( 53 tahun, domisili di Jakata) dari Pr. Sadibasah (putra sulung) bin Pr. Alibasah bin Pr. Hidayatullah; tepatnya adik (alm) Rt. Yus Roostianah (putri ke 4). Saya tahu persis mengenai riwayat surat wasiat dan barang pusaka lainnya tersebut sampai saat ini bahkan Silsilah/zuriat dari Pr. Hidayatullah hingga Pr. Sadibasah ( terbitan Regent Tjiandjoer tahun 1916 dan tercantum tulis tangan semua nama kakak 2 sebanyak 15 orang oleh ayahanda); masih tersimpan dengan baik sejak ayah saya meninggal tahun 1976 di Bandung. Mohon masalah ini tidak perlu dipublikasikan secara umum seperti ini.Terimakasih. wass.

  56. baty said

    kd papa2 dangsanak ae..

  57. saya sangat tertaring dengan kerajaan banjar, sudah lama saya hidup di tanah banjar tapi yang saya sayangkan belum ada kerjaan banjar yang berdiri seperti kerjaan yang ada di jawa seperti jogja dan solo. saya juga belum tahu sampai sekarang lambang dari kerjaan banjar kita ini seprti apa gambarnya, kalau ada kasih tahu ya. terima kasih

  58. klikharry said

    baca lagi ahh, kurang ngerti

    safe self dan safe sex, cegah penyakit menular seksual

  59. MYGIRLPAYROCK said

    dgarin urang banjar macam campuran & parona2…

  60. paluitakulibi said

    Beberapa tahun tahun lagi terbetik kabar bahwa pemerintah Belanda akan menyerahkan harta kerajaan Banjar. Kalau bujur harap dapat dikelola oleh semua keturunan Sultan Adam yang ada di banua atau di luar banua misalnya melalui Yayasan Sultan di Martapura atau lembaga lain yang tepat. Sultan Banjar selalu berganti kepada putera laki-laki, seyogyanya garis keturunan laki-laki dari putera Pangeran Hidayatullah yang berperan utama mewakili kepentingan keluarga besar tersebut.

    • Dadang Hikmat said

      Ass. Perkenalkan saya adalah salah satu keturunan generasi III di Cianjur : Pr. Hikmat bin Pr. Sadibasah + bin Pr. Alibasah bin Pr. Hidayatullah, saya baru mendengar kabar tersebut, setahu saya ada informasi bahwa 60 % kekayaan Kesultanan Banjar ada di Belanda, Seandainya benar adanya, semoga Allah S.W.T mengijinkan, Aamiin

  61. gusti yulianitha tick said

    assalamualikum wr.wb
    alhamdulillah akhirnya kasultanan banjar tidak hanya tinggal sebuah nama. sebab dengan terpilihnya bapak Gusti khairul saleh sebagai sultan muda banjarmasin menjadi wadah bagi kita keturunan kasultanan banjar melestarikan adat,budaya dan lain-lain.
    saya punya sebuah gagasan untuk wadah kasultanan banjarmasin untuk mempunyai suatu produk yang bisa di pasarkan dengan harga yang terjangkau tapi sungguh kwalitas kasultanan yang mana hasil dari penjualan bisa di gunakan untuk kepentingan kemakmmuran untuk kasultanan banjarmasin.
    saya melihat akhir-akhir ini selalu tumbuh mall baru dengan membawa trend masa kini yang hampir-hampir kita melupakan sesuatu yang tradisional.
    karna dari itu saya menghayalkan suatu tempat di mana kita bisa menjual produk dengan mencontoh atau belajar dari sejarah terdahulu dengan legal stempel dari kasultanan banjar sekarang. sehingga itu membuat perbedaan dengan sesuatu yang lain tapi sama.
    anggaplah kita menjual sarung tapi sarung yang kita pasarkan sungguh kwalitas kasultanan yang mana saat di pasarkan orang akan melihat cap dari merk kasultanan.
    salam hormat
    gusti yulianitha

    • Gusti Firdauzy Noor said

      assalamualaikum w.w.,
      Halo bu, hoe gaat met jou n Donald? hoop allemaal goed….
      Ingat saya kan bu, Firzy, dimana kita bertemu kemarin di Haul Sultan Adam di Mahligai Bupati G. Khairul S. dan di wadahnya K.H Anang Jazouly di Martapura..
      Saya terkejut melihat ibu menulis disini juga, dan saya sudah membaca gagasannya yang cukup bagus menurut saya, bisa sekaligus mengangkat keberadaan Kesultanan Banjar itu kembali.
      Barangkali sementara segini dl ya bu..
      Groetjes aan Don,
      Tot ziens
      Wass, Firzy Noor

  62. nah, situs nangini nang ulun katujui banar. Ulun urang banjar jua, kelahiran pahuluan, tepatnya di desa pagat, barabai. bakahulu sadikit pada pantai hambawang.
    ulun badiam di balikpapan saat ini. sebenarnya media internet ini dapat kita gunakan gasan melacak hubungan darah satu sama lain. Kesah paninian ulun, ada banyak dingsanak sidin nang merantau ke daerah sumatera, tapi sudah lawas putus komunikasi, jadi kada bakatahuanan lagi.
    nang ulun ingin ketahui dari budaya kita banjar ni adalah mengenai tata cara adat perkawinan kita. saban kali ke penganten wahini paling ada organ tunggal wan penyanyi dangdut. kadada lagi nang kaya bahari waktu lagi ulun kananakan.
    amun pian ada info mengenai adat perkawinan itu, tolong kirim info karena ulun rencana mengawinakan anak ulun dg adat tradisi banjar.
    wassalamualaikum

    amail : abdoelkarim@gmail.com atau karimalrazaq@gmail.com
    gtalk : abbdoelkarim@gmail.com face book : karimalzaqybanjary

  63. aan banjar said

    Salam badangsanakan ulun wan buhan dangsanak samunya’an,
    nangini sabujurnya nang harus dibudidayakan(adat istiadat urang banjar)dangsanak’ae,apalagi nang ngaran wasiat atawa pasan nang tatuha’an bahari.
    jangan buhan kita samunya’an manantang atawa kada manta’ati,lakupina tapiasat samunya’an.habisam camuh barata’an,kasian anak cucu kita nang tatinggal dangsanak’ae…..

    Damintu haja gin lah dansanak samunya’an,Salam saparinduan……

  64. Jazuli said

    lawas mancari wasiat ini nah… ijin posting dblog ulun. gasan balajar kakanakan sd

  65. Arul said

    …Alhamdulillah kita baisian referensi nang sangat baharga tentang riwayat banua kita “BANJAR” nang kita perlu lestarikan nilai-nilai luhur wan wujudkan cita-cita mulia banua kita untuk anak cucu kita di masa nang akan datang dalam menghadapi arus kehidupan nang dahsyat wan bersiko ini, semoga “Kerajaan Banjar Virtual” ini menjadikan perekat anak banua untuk maju. Wassalam, ulun hijrah sementara di Bogor (HP : 081251724620)

  66. bagus banarlah situs ini, memperkenalkan budaya kita urang banjar. saya mengetahui bahwa ada sebuah kumpulan makam dari orang-orang yang terkait dengan kerajaan banjar, berada di martapura, jalan astana, dikelola oleh turunan dari kerajaan banjar (keluarga gusti syamsir alam). yang ada makam dari sultan adam (raja terakhir?) pangeran abdullah dan kakek saya pangeran mas ardi kesuma.

  67. jimmy said

    umpat bapandir na dangsanak lah..
    ya mun kita papadaan bubuhan banjar ni bilang sama ja pang bahasa samunyaannya, cuma kadang nang talain tu dialeknya aja, ada nang pakai dialek/lagam/cara bapandir pahuluan ada nang mamakai lagam banjar kuala.
    pinanya bubuhan banjar nang ada diparantauan tu satahu ulun banyak matan pahuluan asal padatuannya, ia kh ?
    sabuting nang handak ulun takunakan kabujuran kesahnya wan bubuhan diangsanak bubuhan banjar nang wahini bagana di Selangor,Malaysia : bujurkh baharinya ada turunan uranmg banjar nang suah jadi Sultan atau mantri diKerajaan Selangor sana ?
    mun ada tolong padahakan/kesahkan lah..!
    tarima kasih sabaluman wan sasudahnya dingsanak lh…

  68. Ahmad Yusuf said

    Assalam, naran ulun Ahmad Yusuf. Wayah ini berada di Bangka Belitung…Naran ibu Gusti Ariana yang saat ini d Balikpapan…Ulun handak bekesahlah…ulun hanyar 1 tahun di bangka belitung,begawi di harian metro bangka belitung sebagai wartawan…ulun dapat kenalan bubuhan banjar juwa di bangka belitung.yg handak ulun utarakan adalah Makam Gusti Kancil Sultan Mustainnubillah teryata ada di Bangka Belitung,tepatnya di Jati Waringin……menurut cerita bubuhan banjar yg ada di Bangka, Alm. Gusti kancil bukah dari kejaran penjajah belanda dan lari ke bangka belitung….terbukti dengan adanya makam Gusti kancil dan adanya keris pusaka yang di ungkapkanya keris itu milik Ratu Junjung Buih……saat ini ulun handak langsung melihat benda pusaka keris tersebut……….bagaimana menurut pian ????/ Wassalam…

  69. […] versi asli dari surat wasiat tersebut disini This entry was posted in Artikel and tagged Budaya Banjar. Bookmark the permalink. ← […]

  70. himungnya ulun ngaran kampung Muhara Marampiayau ada di dadalm surat wasiat Sultan Adam…

  71. Muhiddin Cantung said

    Assalamu’alaikum, sabalumnya ulun mohon maaflah. Ulun handak umpat batakun banarai, adakah nang baisi silsilah pagustian nang bakaitan wan Gusti Samsir Alam (mantan gubernur banjarmasin). Soalnya ulun ada baisi ipar nang takait wan sidin handak tahu atawa mancari silsilahnya. Kada sagan apa2 pang, handak mangatahui banarai raraitan padatuan wan kaluarga jar. Bagi pian nang tahu atawa ba isi silsilah nintu bulihai lih ulun minta kirimi liwat e-mail. Sabalum wan sasudahnya ulun haturkan tarimakasih. Wassalam………….
    sakadar informasi, kami bagana di Cantung, Kotabaru, Kalsel.

  72. Zayn Muhammad said

    Ulun Baharap lawan bubuhan nang mangaku BUDAYAWAN agar mampu menampilkan silsilah kerajaan Banjar dari awal sampai sekarang beserta dengan bukti nang nyata.. kada hanya sebatas pandir.. kalau perlu lawan gambar Raja-Raja Banjarnya….

  73. neng tantie said

    saya juga keturunan dari pangeran hidayatulah… orang tua saya tinggal di subang, kalo gak salah waktu kecil …. saya ingat kalo yus itu pinjam surat wasiat dari nenek saya di subang…. tp sampai sekarang belum dikembalikan….

  74. neng tantie said

    saya juga keturunan dari pangeran hidayatulah… orang tua saya tinggal di subang, kalo gak salah waktu kecil …. saya ingat kalo RATU YUS itu pinjam surat wasiat dari nenek saya di subang…. tp sampai sekarang belum dikembalikan….

    • iwa.kartiwa said

      assalam mualaikum waktu kemarin tanggal 15 november 2012 ikut pertemuan gak dicianjur bu… nomer telepon yg bisa dihubugi berapa yah bu??

  75. I like the valuable info you provide in your articles.
    I will bookmark your weblog and check again here regularly.

    I’m quite sure I’ll learn many new stuff right here!
    Good luck for the next!

  76. Agar kita semua dapat memahami isi surat dari pangeran Hidayatullah, yang mana salah satu isi surat tersebut sbb:
    ” Syahdan maka adalah pemberianku yang tersebut didalam ini surat kepada cucuku andarun Hidayatullah hingga turun temurun anak cucunya cucuku andarun Hidayatullah serta barang siapa ada yang maharu biru maka yaitu aku tiada ridho dunia akhirat.”

    • ishak said

      Ass,wr wb.Napa hbrnya abh wayahni?mudahan sigar berataan lawan keluarga,parkanalkan ngaran ulun Ishak (Abah Alby tu sabutan ulun di Stasiun Radio Sar fm 107,9 Mhz tapi wayahni ulun di tarik ke Radio Pemkab Serdang Bedagai 92,5 Mhz hudah labih kurang 5 tahunan di Rapemda Sergai Fm) ulun penyiar etnis kalimantan,sabujurnya hati ulun ni ungah mendapatkan sejarah kerajaan dari bubuhan berataan,kaluwarga kami adalah katurunan tutus andin jadi kami berataan baampun andin(kuncir),kai ulun bengaran Hamzah asli tumatan kalsel madam ka banua urang di sumatera utara 5 bedangsanak tarmasuk kai Karman kai abdullah lawan ading kai nang 2 urang lagi ulun kalumpanan ngarannya,ni saikit ttg katurunan kami,insya Allah mun ada kaluangan waktu mungkin ulun bakalan maikuti kongres banjar tapi kami blm dapat habar dari kalimantan tah pabila di adakan kongresnya,kan nang lalutu di bulan 5 tahun 2011,mun abah tahu tulung habarkan nuk ulun/kami urang banjar nag ada di pamadamanni,kami di sini beampun persatua urang banjar yaitu PMKK (Paduan Masyarakat Kulawarga Kalimantan lawan IMBAI (Ikatan Masyarakat Banjar Serdang Bedagai)),labih kurangnya ulun ucapkan minta ijin serarahatnya

  77. […] Surat wasiat sultan adam untuk pangeran hidayatullah […]

  78. Rahim Audah said

    salam bagaimana caranya kami mendapatkan bahan2 yang akurat buat penelitian

  79. Dadang Hikmat said

    Ass. Surat wasiat asli sekarang ada di keponakan saya, konon surat wasiat itu dibuat rangkap 5, wallohualaam.
    Untuk keterangan dari keluarga di Cianjur, khususnya saya bisa menghubungi email : hikmat_dadang@yahoo.com;
    Mobile : 0812 8601 9338. Wass

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

 
%d blogger menyukai ini: