Kerajaan Banjar Virtual

Kada Ulun Biarakan Budaya Banjar Hilang di Dunia

Mandai Basang; Goreng Kulit Cempedak

Posted by Anak Sultan pada Maret 28, 2007

Dalam kebudayaan Banjar juga mengenal berbagai macam jenis makanan dan minuman, masakan yang ada di daerah Kalimantan Selatan biasanya unik dan menyesuaikan dengan bahan makanan yang ada di sekitar. Seperti jenis masakan yang satu ini, namanya Mandai Basang atau kulit buah Tiwadak (cempedak) yang digoreng. Orang Banjar menyebut kulit cempedak sebagai mandai ada juga yang menyebutnya dami. Banyak orang yang bingung dan tidak tahu dengan masakan dari kulit cempedak ini, bahkan ada beberapa kenalan saya yang tidak pernah memakan mandai ini padahal lahir di Banjarmasin. Rata-rata komentarnya ketika sudah merasakan “ai nyaman lah sakalinya” (ah enak ternyata), entah kenapa ada saja orang Banjar atau orang yang sudah lama tinggal di daerah Kalimantan Selatan yang tidak tahu jenis makanan ini.

Mandai sudah lama dijadikan lauk alternatif bagi orang Banjar, kalau hanya mengingat untuk memakan buahnya kebanyakan orang tidak terpikir untuk memanfaatkan kulitnya. Sebelum diolah, kulit cempedak dikupas bagian luarnya sehingga tampak putih kemudian dibersihkan. Nah, bagian inilah yang disebut mandai atau dami tadi, setelah menjadi mandai biasanya tidak bisa langsung digoreng tetapi harus direndam lebih dulu di dalam air selama beberapa jam. Lamanya merendam tergantung yang punya niat memasak, seperti mandai di rumah saya sudah sebulan masih saja direndam karena tidak tiap hari memakannya. Dengan direndam ini daging mandai akan menjadi lunak sehingga saat digoreng nanti lebih mudah dan hasilnya lebih enak seperti menggigit daging.

Berikut ini resep sederhana untuk memasak mandai:

Bahan : kulit cempedak yang sudah dibersihkan (mandai), minyak goreng

Bumbu : brambang/bawang merah, bawang putih, lombok merah/hijau, garam. semua bumbu secukupnya.

Cara membuat :

  • kulit cempedak yang sudah dibersihkan dipotong-potong, besarnya tergantung keinginannya ada yang suka potongan besar ada juga yang kecil-kecil.
  • bumbu-bumbu dikumpulkan kemudian dihaluskan bersamaan.
  • campurkan mandai tadi ke dalam bumbu, dioles-oles atau cara apa saja yang penting mandai dan bumbu menyatu.
  • panaskan minyak goreng, tunggu sampai panasnya merata agar menggoreng mandainya mudah.
  • yang terakhir gorenglah mandai di dalam minyak yang sedang panas-panasnya untuk mendapatkan hasil yang aduhai :)

Cara menyajikan mandai sama seperti menyajikan lauk lainnya, cukup dihidangkan di dalam piring sudah bisa dinikmati oleh seluruh keluarga, apalagi dimakan dengan nasi panas, uma ai nyaman banar !! tapi bagi yang punya penyakit maag kambuhan hati-hati jangan kebanyakan :)

mandai.jpg

Kada Ulun Biarakan Budaya Banjar Hilang di Dunia !

About these ads

87 Tanggapan to “Mandai Basang; Goreng Kulit Cempedak”

  1. Sayang di Jerman nggak ada cempedak, kalau nggak sudah saya coba masak sendiri nih.
    Mudah-mudahan kapan-kapan saya bisa ke Banjarmasin, ingin juga!!

    ayo kalau ke Banjarmasin saya buatkan masakan mandai basang :)

  2. saya dulu sempet heran apa kurang makanan sampai kulit cempedak saja di makan, eee sekalinya nyaman jua. :D
    :) bisa dimasak macam-macam juga pak Urip, disambal goreng, masak santan, dll bisa juga sebagai ganti lauk ikan kering mirip rasanya asin-asin kan

  3. Lintang said

    saya jg baru tau kalo kulit cempedak itu dimakan ya disini ini. awalnya heran juga kok kulit jg dimakan yah, klo kulit nangka g bisa dimakan yah. pas mencicipi rasanya aneh…asin agak sepet soale ndak pake nasi, tp lama kelamaan jd terbiasa :D tp memang disini alternatif makanan buanyak sekali apalagi jenis buahnya.
    :) nanti adakan penelitian kesehatan ya tentang mandai, pengaruhnya terhadap kesehatan dan kandungan gizi nya.. kalau kulit nangka juga bisa tapi tidak lazim, daging kulitnya agak keras dan kurang enak.

  4. Amd said

    Hwaduh… makanan favorit sekeluarga ini! Di rumah harus selalu tersedia sebagai “cadangan” kalau-kalau bosan dengan lauk yang biasa. Bahkan ada anak tetangga saya yang suka ngabur makan di rumah, demi bisa menikmati mandai, padahal di rumahnya lauk-lauk jaman sekarang macam KFC dan Chicken Nugget sudah tersedia…

    BTW, hari apa mandai pertama di dunia dimasak?
    Jawab: hari senin (Monday)
    Hwehehe.. garing…

    hehehe…tiada hari tanpa mandai

  5. umpat mangkritik said

    umm,sbnrnya sih, mandai bkn cm makanan khas bjr.tp byk org2 dayak yang mengenal mandai sejak zaman nenek moyang.rasanya sangat enak.namun sayangnya masih sangat sedikit kajian mengenai mandai.diharapkan nanti masyarakat indonesia tahu tentang mandai.

    yup, rata-rata orang kalimantan pasti pernah mengenal mandai..kebetulan orang banjar yang lebih memasyarakatkan makanan ini.

    • erick said

      orang kalimantan itu basicly, taunya dari orang banjar mas, yg menyebar ke banyak daerah di seluruh kalimantan.
      saya taunya juga tidak dibanjarmasin, tapi originnya ya orang banjar juga ternyata yg menyebarkan.
      Piss ^_^

  6. Noning said

    mandai? hmmmm… rasanya enak banget, apalagi kalo digoreng kering terus sama sambal terasi. wow…g ada ikan pun tak apa-apa. cuma sayangnya kok susah banget ya nyari bahan tentang mandai di internet. kajiannya kurang banget. coba seluruh indonesia tau…

    kajiannya memang kurang, mungkin orang diluar sana merasa kulit cempedak kurang berguna. mungkin ada mahasiswa dari akademi gizi yang mau meneliti tentang mandai ini.

  7. Fourtynine said

    Makanan kesukaan keluarga!!!! apalagi bila musim tiwadak….makan bisa jadi kada beingat….

    hehehe hati-hati sakit parut lah…

  8. joe said

    waduh, jadi rindu makanan banjar nah T-T, unda sekarang ad di luar negeri, kada kawa makan makanan ky itu T-T hikz,,,

  9. Siti Aminah Finandya (Ami) said

    iwak karing cacapan asam
    nyaman banar….,pas lagi KKN di garut, iseng2 meulah
    eh sekalinya kakawanan yang mayoritas urang Sunda ketujuan jua makan iwak karing cacapan asam
    hehehe…. ^_^

  10. iil said

    Keluarga besar ulun di Sampit pasti ada cadangan mandai. Soalnya dibelakang rumah masih luas halaman dan banyak pohon tiwadak ganal2 dan manis2 buahnya. Wayahini merantau ke Jakarta sudah lawas kada makan mandai lagi, ma ai kaganangan lawan mandai dimakan lawan gangan balamak plus iwak karing cacapan asam hehehe..batitikan nah liur…

  11. uyui / nurul said

    aduhhh, ini yang unda cari cari, akhirnya tatamu jua resepnya
    malihat gambarnya aja baliuran nah
    makasih lahhhhh

    lawas pang kada bulik ka banjar….

    dandaman banar…

    ada resep maulah iwak wadi kada ?

    wassalam

    nurul/jakarta

  12. ehmh,,,,, kirim2 ke jogja bang!!!

  13. Andum said

    ada resepi murtabak banjar?

  14. Alea said

    Ini kisah ulun lagi bujang pank, begawi di kampung urang jadi serumah lawan urang bermacam suku. Pas liburan bulik ka banua, basangu ai mandai lawan pakasam. Cagaran gasan makan pas hari libur (maklum mawarung tarus), sakalinya pas handak mamasaki kadada lagi sudah barangya. Dibuang lawan kawan nang urang subarang. Jar sudah buruk makanya dibuang. Nah am, kada tahu inya..

    Wahini, balaki pulang urang luar banua, pas maulah mandai jarnya ” Kaya kambing aja, kulitnya pake dimakan” tapi pas disuruh nyoba, handak tarus.

    Itu pank, masakan urang kita. Mungkin tangalih meyakinkan tentang rasanya mun kada langsung dicoba.

  15. mei said

    Saya mahasiswa pasca sarjana Bioteknologi ITB asal banjarmasin. walaupun bukan asli urang banjar, saya berminat untuk meneliti mandai sebagai tugas akhir saya. tapi, kesulitannya adalah untuk memperoleh data-data, al:
    -prosedur pembuatan mandai
    -konsentrasi garam yang biasa digunakan
    -lama pemeraman
    yang akan saya teliti adalah identifikasi mikroba (yg bikin mandai itu enak), pengaruh fermentasi terhadap zat gizi (makanan enak kan harus bergizi, ok!).
    Karena penelitian ini pasti akan memperkaya pengetahuan kita terhadap makanan tradisional ini. saya sangat berharap untuk dibantu. bila ada kawan yang punya resep standar, tolong diinformasikan ke email saya: meilla@telkom.net

  16. Puat said

    saya tertarik dengan web ni..sebab saya juga keturunan banjar (khalwa) jika salah ejaan tolong betulkan. saya adalah generasi ke 3 di Malaysia yang mana asal datuk saya ialah Banjarmasin, tapi saya tak tahulah daerah mana.
    macam pakasam, di Malaysia lazimnya kaum banjar ma ulah “wadi’” (wadik). ikan sapat/puyu atau tilapia nyaman jua diulah wadi. cumanya wadi hingkat disimpan batahun-tahun jika wadah menyimpannya di tutup rapat-rapat.

    di sini saya sertakan bahan ma ulah wadi.

    1.Ikan sapat/puyu/tilapia
    2.Ikan disiang buang kepala, parut(perut) dan darah di celah tulang dalam parutnya. siripnya jangan dibuang.
    3. Basuh ikan hingga langis (bersih) dan teeskan setumat.

    bahan wadi:
    1. beras jawi disanga hingga kakuningan dan ditumbuk hingga lumat
    (kada macam pekasam, hanya di tumbuk angkal-angkal)
    2. Garam kasar, asam keping , sedikit gula.

    cara ma ulahnya:
    1. balang kaca/ pelastik yang bertutup.
    2.mulaan masukkan garam kasar agak-agak 1/2 inci ke dalam balang
    3. kemudian masukkan ikan dan susun rata di atas uyah tadi.
    4. masukkan beras sanga yang ditumbuk tadi berserta 1/2 asam kaping . kemudian masukkan garam kasar lagi di atas ikan tadi anggaran 1/2 inci, dan susun ikan lagi di atasnya sehingga rata dan ulangi langkah di atas sahingga panuh balang tadi.
    5.katup balang tersebut dan dilapisi karung plastik dan diikat gelang getah di atasnya. (untuk menghindarkan di hurungi lalat).
    simapan di tempat tertutup dan boleh di masak selepas lebih kurang 2 atau 3 minggu di simpan.
    5.kalau pekasam jika handak dimasak kada payah dibasuh, amun wadi mestilah di basuh bersuh dahulu.
    6.kalau digoreng, apinya hendaklah sederhana.

    *masa ma ulah wadi tadi gula nya jangan banyak. jika ukuran satu balang jajan gula-gula biasa gula untuk wadi sasudu makan mayu dah. jika talabih gula bila di goreng ikannya nanti jadi hirang sangat.

    Resepi Wadi’

    (A) Wadi Hampalam Anum (wadi mangga muda)
    1.ikan wadi’
    2.hampalam anum(muda) sebiji di cincang dan dihiris halus (kada kira hampalam apa pun kacuali (kuinin dan macang)
    3.cabai perawit (cili pipit/cili burung) 10 biji,di hiris halus. amun handak sunging talinga banyaki pang.
    4.bawang halui 5 biji.di hiris
    5.bawang puteh 3 biji.di hiris
    6.minyak masak 3 sudu makan

    [cara ma ulah]
    wadi di goreng huluk hingga agak-agak garing di angkat.
    tumiskan bawang hingga naik baunya dan masukkan hampalam muda yang telah dicincang dan di hiris halus berserta cabai tadi.
    masukkan ikan yang telah di goreng tadi hingga semua bahan tadi sebati. masukkan secubit gula dan perasa sedikit berserta 5 sudu makan banyuk.
    anggaran kering sedikit banyuknya angkat lah lauk tadi.

    ** sedap dimakan tetangah nasi pun panas.
    sekian untuk kali ini, jika ada yang berminat saya akan berikan lagi resepi untuk memasak wadi. selamat berpuasa

    • @datoe shang-goel said

      buat puat yang bisa bikin wadi, saya senang ada gen penerus budaya banjar/barabai. dan saya banyak famili di batupahat, johor, dan lain2. kalau boleh tahu bisa hub sbg mempererat tali persaudaraan. tks

  17. Andika said

    Ulun kada tahuk namanya “mandai”.Mun musim tiwadak, lauk ikan atau daging kada diherani. Tiwadak goreng yang dicari.
    Salam dari Malaysia.

  18. eddhy said

    TOLONG PANG BUATAKAN APAM BARABAI NAH…..

  19. LanNie said

    makanan favorit sekeluarga.walau sudah lama tinggal di jakarta,makanan yang satu ini kada ketinggalan dirumah

  20. Dewi said

    hai ….. asyik jua ada komenter dami tiwadak
    aku lagi maulah proposal penelitian tentang dami tiwadak.
    Do’a kan lah diterima …. he..he..he…

  21. mei said

    halo dewi,
    aku pun sedang buat proposal tesis mengenai mandai ini. bisa sharing info?
    tesisku ttg standardisasi produk mandai. tesis untuk magister bioteknologi di ITB. Aku dosen di Poltekkes Banjarmasin Jurusan Gizi (Akzi)

  22. novi abdi said

    laparam aku
    maka di balikpapan ni warung jauh-jauh

    warung banjar ada jua di klandasan, situ pang bubuhannya badiam salain di kebun sayur
    tapi kadada pakasamnya, hahahah

    lapar, lapar
    minta kirimi mama aja gin kena; pakasam, mandai, …
    ya kalo, bang ansul (anak sultan), hehehe

  23. seeridewimalam said

    Ikan wadik lagik sadap … akuk ni banjar tapik kada tahuk makanan banjar malainkan ikan wadik…

  24. muhammad hendra saputera said

    bagus banar resep2nya nah.. dasar banjar tu banyak baisi masakan2 traditional, amun bahari waktu masih halus ulun rancak banar di bawai mama abah ke warung 41 di cempaka, di situ tersedia 41 macam masakan wan wadai khas banjar, terkenal banar wayah ulun halus. kada tahu lagi mun wahini..
    waktu kuliah di malang ini, ulun suah maulahakan ibu kost ulun iwak mandai, sidin katuju jua, lawan bingung kenapa kulit tiwadak bisa diulah jadi lauk.. :D tapi sayang disini haraga kulit tiwadak larang.. adanya jua kalengan.
    Amun kawa tulisakan lagi lah resep2 makanan khas banjar lainnya, kaya dodol kandangan, katupat kandangan, soto banjar, dll

  25. jamilah said

    bagaimana cara merandam kulit cempedak? bersama garam atau air panas sahaja. Saya sudah mencoba nya arwah nenek yang goreng, memang nyaman dan rasanya macam daging……mula2 saya memang hairan mengapa kulit pun dimakan?????memang dah coba merandam tapi kalau lama2 jadi busuk…..kalau makan banyak2 boleh kena penyakit angin tak?

    salam
    banjar keturunan gusti

  26. agung said

    biniku handak jua makan mandai, tapi di surabaya kadada tiwadak.. amun bulik ka banjar inya hanyar bisa makan mandai.. itu jua ai amun lagi musim… kirimin dong, please!

    salam
    wong jowo

  27. kimel said

    please, andakkan jua lah bubur habang and putih lah…

  28. Ali said

    Ulun orang banjar Malaysia. “Mandai tiwadak” masih lagi popular di kawasan orang Banjar Malaysia seperti di Selangor. “Ikan wadi” sapat juga masih popular di sini. Satu lagi makanan manis yang sangat disukai pada musim menuai padi ialah kuih bersantan iatu “wadai kiping”.

  29. wandy said

    kakanakan wayah ini bisa kada tahu lg makanan banjar…

    bisa kada tahu lg yg ngarannya

    lupis, kokoleh, kalalapon, putu mayang, petah, amparan tatak, putri selat, lapis india, lapis lakatan, wadai satu, bingka barandam, hintalu karuang, bubur gunting, laksa, ketupat kandangan, apam barabai, kacang jaruk, wadai cincin, roti pisang, bingka, wadai ipau, dodol kandangan, wajik, rimpi, pisang goreng, gumpal, gumbili bekukus, haruan baubar, papuyu babanam, gangan keladi, sayur bening, gangan basantan, katuyung, nasi itik gambut, tapai gambut, untuk isi kacang, untuk isi inti, jaring, kekicak, wadai sagu, serabi, gangan balamak, sambal acan, seluang, bepang, pisang talanjang, bubur habang, bubur putih, bubur as syura, iwak karing disanga, lempeng hangit, nasi kuning, gangan asam isi nya iwak patin, pais patin, pais lais, sapat karing disanga, bingka tapai, bingka hintalu, bingka kentang…..

    kira2 ada lg lah dingsanak yg blum ditulis ngaran wadai nya, saking banyaknya kada tp hapal lg ngaran nya…padahal waktu halus dulu rancak bnar umpat kepasar mnukar

    • Utuh Nanang said

      Inngih ulun gin lagi kakanak rancak juaha dibawai uma kapasar ;pasar barabai dahulu; batutukar,
      saban kapasar sidin manukar wadai tupi waja, balik kuhai lawan wadai pupudak…nitu mamakai gula habang barataan. Injahanu takana nukar wadai kararaban, jaring baras batahilala. Nang lain tu banyak haja pang lagi wahini. Mun balik kuhai, saikung pang lagi ada nang maulah langsung bajual ;Sidin (Nini) tu ia nang dahulu bajualan di balakang Pasar Batu bahari sabalum kabakaran;, di pasar Keramat Barabai parak Los Kain sidin ba andak wahini. Ulun bila ka Barabai nyata nukar wadai anu Sidin, ulun lihat jua sa utingannya ah lagi tuangan wadai Balik Kuhai pun sidin tu, lawan jar sidin kadada lagi Cu ai nang bisa ba ulah wadai nangini,
      “Dalam hati ulun…Kaya apakah mun sidin kadada lagi…ada juakah lagi nang bisa baulah wadai Balik Kuhai lawan wadai Tupi Waja nangini..????”
      Mudahan ada penerusnya yang bisa melestarikan Kuliner Daerah Khas Banjar..Amin…

  30. dwi said

    mau nanya….
    apa sih manfaat dan khasiat kulit cempedak??
    (dilihat dari nilai gizinya)

  31. DEDE said

    Mangat akan basaur lauk manday.
    Manday is mangat daripada lauk manuk and lauk keyang.

  32. awi5533 said

    Ngaran lain mandai ialah hampapai.

    Lain-lain kuih banjar ialah tutuli, kararaban, pupudak, paparik, kalalapon, kikicak, banyu kinca’,
    nasi gaul, panakuk, bubur beayak,

  33. anto88 said

    Kada tahu amun eca atau fahri jago memasak mandai. Dulu-dulu, pas bakemahan di muka Masjid Raya Sabilal Muhtadin yang wayahini jadi taman, di Mandiangin atau di Lemdadika rasanya pian hanya memasak mie goreng haja he..he..he…

    Salam
    rakyat biasa kawannya Si JM (Jalan Mawar)

  34. widia said

    adakah yang baisi resep bebongko itu yang dibungkus daun isi nya macam bubur sum-sum tapi yang ini nyaman banar,sudah search di internet kadada dapat.

  35. Wongedan said

    Jangan bisa menyambati aja ngaran makanan banjar,kirimi pank aku nah, kalo kulit tiwadak suah jua aku makan tapi sakalinya nyaman..Apalagi kalo lapar parut

  36. jhatilreog said

    rakusnya manusia hutan

  37. Deen said

    Handak batakun, adakah live streamyx radio banjarmasin. Amun ada hantar link ke email ulun.

  38. ita said

    Mandaiiiii , nyamannnnnn ….
    Seminggu nang lalu ulun bulik kabanjar tumatan sabarang . Umai’ai himung banar melihat mandai maklum 2 atau 3 tahun hanyar bisa bulik kebanjar …. oh mandai kusayang .

  39. NoeRoeL_Maniez... said

    loent gant katujue benay masakan mandain tow.. aVa lg d’mazak na pake lombok parawet banyak_
    Nymn benay eeyy!!!

  40. aqil said

    uma…uma nyamannya mandai…..

  41. malaysian said

    saya orang malaysia…. tapi emak dan ayah saya keturunan banjar..
    datuk dan nenek saya selalu besurah banjar,tapi kadang2 saya kada faham..
    sebenarnya ramai lagi orang melayu malaysia yang berketurunan banjar dan jawa..kan ada penghijrahan beramai-ramai orang indonesia ke tanah melayu pada zaman dahulu..itu pank sebabnye…hehehe
    Tahu RESIPI WADAI KIPING???… itu ialah makanan kesukaan saya dan orang2 banjar di malaysia..

    selamat berkenalan orang banjar….

  42. Amie said

    Mandai is the bestttt….

    Hanyar nukar tiwadaknya di hero malang..larang jua pang buahnya sekilo 20,000 tapi kada kawa ditahan lagi…
    Maklum lagi ngidam jadi handaknya makanan banjar..apalagi mandai menggugah selera…..

    Malam ini beolah pulang mandai……Nyamannnnn Banaaarrrr……

    Coba disetiap kota ada yang jual masakan khas banjar..
    kaya di malang ada nya soto banjar,ketupat kandangan tapi belum pernah ketemu warung yang jualan wadai**nya…

    Mun ada yang tahu padahilah…….
    Nyaman kada jauh** mencari..kada perlu minta kirimi..hehehee…

  43. jali said

    di samarinda jua skrg lg behambur mandai. . .

  44. jali said

    Jar urang inggris manday is senin. . .

    tpi jar urang banjar, manday is holiday. . .

    senayan(senin) is manday, , ,

    salasa (selasa) is manday, , ,

    arba’an (rabu) is manday, , ,

    kamis is manday, , ,

    jumahat (jumat) is manday, , ,

    sabtu is manday, , ,

    ahad (minggu) is manday, , ,

    Kdd hari tanpa mandai. . . .

    dasar nyaman bangat ni mandai……..

    Lg musim mandai ni d Samarinda. . .

    datang ke Samarinda wal ai…… makan manday beramian kita….

  45. wanda kalsum said

    Assalamulaikum..
    handak umpat bepandir.. taganangan mandai nie ngalih banar..
    apalagi kada musim buah tiwadak.. dulu ulun sampat mewadai peninian wan mama ketuju banar makan mandai bekurinah sidin besimpan dalam toples si mandai ni, jar sidin gasan imit-imit jar..
    nah ham pas sudah ulun betianan kenapa mengidam mandai..
    tekeliling laki kesian mencarikan buah tiwadak kadada dapat jua… iih belum musim pang wal..
    kesian ulun sampai teliur-liur keganangan si mandai… hehehe

  46. Adry said

    wah!mandai!!!
    teringatkan arwah mak. di sabah jarang ada yang tahu makan mandai.

  47. Galoh said

    Salam.

    Saya dari Kuala Lumpur, Malaysia. Maafkan saya kerana tidak pandai berbahasa Banjar dan terpaksa menulis dalam bahasa melayu. Ini adalah kerana ibu hanya berbahasa Banjar tika mahu menyembunyikan sesuatu atau selepas menggunakan pertakaan, ‘kutimpas ikam…. ”

    Dari sejak kecil, ibu saya, wanita banjar generasi ke 2 di negara ini, memang menyajikan wadi dan mandai. Cara pembuatan mandai ini sangat sukar, dari mata saya. Selepas dibuang kulit cempedak ini, ianya di rendam dalam air suam yg bergaram dan mestilah dimasukkan dalam balang bertutup rapat selama 2 minggu, sebelum ianya sesuai untuk dimakan.

    Ibu saya selalunya menghiris mandai nipis2 dan menggorengnya dengan cili kering dan bawang hiris sehingga garing. Memang rasanya kalah daging.

    Terima kasih kerana mengadakan web ini. Tika saya terlihat resepi mandai ini, bergenang air mata saya mengenangkan ibu yg telah pergi.

  48. Elma Ismail said

    Ulun jua satuju lwn pian agar budaya banjar kd hilang. uiii nyaman tupang mkn tiwadak apalagi mandainya biar kd baiwak uh kanyang.

  49. rian said

    ngomong” mandai, saya sebagai turunan dayak bakumpai + banjar favorit bgt sama makanan yg 1 ini. palagi kalo buat sahur, sangat menggugah selera… dimakan pakai cacapan asam. enak…!!!

  50. Meya said

    Mandai,rabuk haruan,wadi papuyu&jaruk raman is the best tu pang bg aku.lagi aku skolah d jeddah gen nini&acinku psti mngirimi mandai pas ada jemaah haji/umrah yg dr kampungku.

  51. nio55 said

    salam..
    im a malaysian banjar gurl..

    mandai is the best lauk in the world..
    klau diberi lauk lain dan ada mandai ketika itu..
    sy ttp akan plih mandai..
    sgt rugi org2 yg xtahu n xpndai mkn mandai..
    even all my frenz dr negeri2 lain di semenanjung pn, dh suke ngn mandai..:)

    • wak malaya said

      yes i like so a manday (not monday) it made from tiwadak/nongko u know a tiwadak anum dibakar cacap kasantan nyior?

  52. deepshe said

    manday……. I lof u pullllllllll

  53. mardiah said

    assalamualaikum?

    ada x resepi pupudak?
    handak maulah x tau.

  54. ola said

    wah,,, keren yak,,,
    bsok tk cobba,,,d

    oya mau tanya ada gak sih kandungan/gizi dari kulit cempedak yang dibuat mandai????

  55. kulaan juhak said

    Aku ni kada bisa bersurah bangat… sasaikit tu bisa ai..
    mandai ni duluk arwah nenekku rajin maulah. nyamannya ai dimakan awan nasi panas..

    but now it’s difficult nak jumpa.. mak pun dah xder.. so now i dun hv source of reference.. nak tnyer mcmana nak buat pon x tau kat sape.. luckly one friend frwd me this site.. bole la refresh kenangan lamaaa…

    • wak malaya said

      wow its very eazy but it made from a jackfruits and you to peel and cutthe pelt and put a salt and water,beter you keep in “Gadur atawa guri halui” imbah to param 2-3 minggu angkat hiris2 pada di randang halagi atawa digangan gin bolihai jua campur awan haliling/humbut nyior nyaman pang please try my meno its very naice you all must think a BANJAR FOOD.

  56. annoi said

    slm.. handak umpat berpandir.. andika tahu kah masak gangan karoh awan tongkol pisang.. nyaman bangat… keingatan.. aku katuju jua ai ayam berpajak/pekasam..

  57. deborneo15 said

    makanan favorit .. palagi anak kos kayak aku he3

  58. Masakan Orang Melayu Banjar Memang Mantap…. beraneka ragam….. Misal seperti MANDAI (Dami) rugi mun kada pernah merasai, nyaman bnr… kd usah d apa apakan gin, cukup d sanga (goreng) sdh nyaman Banar……..makan pakai nasi panas-panas, nah ada lagi makanan favorit ku yaitu JARUK TIGARON (Tigaroon) makanan ini terbuat dari daun pucuk dan kembang tigaron… yg di rendam d dalam air.. (di jaruk) beh nyaman bnr… tu pang…

  59. Marissa Bt Haji Ibraheem (Singapore) said

    mmmmm…yummy yummy….I like mandai, traditional food fr0m Banjarmasin… dah lm tak blk kampong… ke banjarmasin.. nak makan mandai ngan nasi panas-panas…

  60. adeta said

    umayyyy, aku nah hanyar aja dapat kiriman dari banjar.. hihihi
    ngalih banar mencari di jakarta.. Alhamdulillah terasai lagi akhirnya.. i love mandai dahhh

  61. Lie said

    Nih dirumah lun banyak manday……

  62. mantaaaaaaaaaaaaaabb…

    makann ksukaanq tuh…

  63. Indriyaningsih said

    Saya juga suka mandai… dari pertama kali mencoba…. Mandai is the best for vegetarian…

  64. lisa malang said

    kalau mau beli mandai online dmana ya…
    lagi dmalang ne…
    pingin makan mandai..
    huhuhu…
    tolong di infokan ya…

  65. renny maya azeliya said

    mandai udh ku kenal dari kecil, ga cm d banjarmasin qo ada nya.. sekarang lagi mau bkin PKM d kmpus ttg mandai, tolong info ny klo ada ttg kndungan gizi nya…

  66. riris said

    jujur ja, kenal mandai sudah lama tapi baru suka 6 tahun belakangan. kasian ya…..

  67. melisa said

    saya jadi tertarik ne, jadi pingin mencoba masak mandayyyy.. semoga nanti enak iaa.. :) terima kasih atas beritanyaa..

  68. borneo said

    lagi musim tiwadak pulang !
    Mandai iis coming back !
    Mandai coming back !
    maka yang berjual pas dimuka rumah !
    siapa mau hubungi gueeeeeeeeeee!!!!!

  69. Reni said

    Bujur dah, nyaman bujur..
    Unda haja ketuju lawan mandai..
    Apalagi ditambahi wan sambal acan..
    Kalo makan handak betambah tarus tu pank..

  70. lagi musim tiwadak nah Tanjung. nyaman daripada daging, he…he…

  71. hai..hai….
    Postingannya oke nih….
    Jd nian bli cempedak buat bikin mandai…..
    mo nanya, mandai yg bagus dr buat yang matang atau agak mengkal ???

  72. agusdc said

    dasar nyaman mandai tu,drmh kmi bsimpanan 2 toples,biniku paling hebat memasaki mandai tu,amun inya yang bemasak kd mayu 2 piring tu pang makan,tapi nang meulahnya mandainya paninian jua ae pang,he..he..
    perlu diteliti tu gizi mandai,mnurut ku bgus pang kalau dikonsumsi asal jgn tlalu masin haja,soalnya berakibat buruk gasan orang yang darah tinggi

  73. widya said

    aq katuju bnr wan mandai…..
    ada lagu nya loe mandai in your life….hehhheeee
    jdi pengen maem mandai aq nya…….

  74. lawas kada mkn mandai ulahan uma’…

  75. buhan pahuluan said

    dudul kandangan.. risip nya
    takuni lawan paninian

  76. buhan pahuluan said

    menerima pesanan mandai >>> k

  77. sallumy said

    Tapi ngomong2 kalo boleh tau apa saja kandungan gizi dari kulit cempedak (mandai) tersebut ya,,,??? ada g ???

  78. mifta said

    saya juga masih cari kandungan yang terdapat dalam mandai ini… kebetulan saya ingin memproduksi abon dengan bahan dasar mandai.. sudah dicoba ternyata uenak.. (: dan di dukung oleh pendanaan dari Program kreativitas Mahasiswa.. setelah deal, semoga bisa di pasarkan sampai keluar pulau kalimantan.. amin

  79. nuri said

    resep masakan banjar lan wadai ko kagak ada tx

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

 
Ikuti

Get every new post delivered to your Inbox.

Bergabunglah dengan 44 pengikut lainnya.

%d bloggers like this: